Головний екзаменатор наших учнів – це життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати й контролювати власну діяльність, залежить насамперед від школи. Метою навчально – виховного процесу на сучасному етапі є формування таких рис особистості, як прагнення до духовної і фізичної досконалості, здатність до творчості, свідомого вибору, самоорганізації, цілеспрямованості, вміння спілкуватися з різними людьми у різних життєвих ситуаціях. Продуктом школи є людина, особистість, тож наше завдання складається у тому, щоб створити умови для розвитку і самореалізації учнів, задоволення його запитів і потреб, засвоєння знань і умінь, розвиток потреби постійно поповнювати знання протягом життя, виховання для життя в цивілізованому суспільстві.
Компетентність – це оволодіння знаннями і досвідом настільки, щоб уміти розмірковувати про що – небудь, висловлювати свою думку і діяти. Кожен навчальний предмет має безмежний потенціал для розвитку основних компетентностей учнів. Які ж шляхи формування основних компетенцій учнів на уроках української філології?
Соціальна компетентність
( виховання активної у суспільстві особистості, що вміє
приймати рішення, робити свідомий вибір, брати
відповідальність, спрацювати у команді, адаптуватися до
змін у суспільстві):
- Стимулювання діалогічного спілкування з різних соціальних тем
( «У бібліотеці», «На співбесіді з роботодавцем», «У транспорті»тощо);
- Написання творів типу «Якби я був директором школи…»,
« Як я міг би змінити країну на краще…»;
- Інсценізація уривків з соціальних драматичних творів ( «Хазяїн»
І.Карпенко – Карого, «Хіба ревуть воли..?П.Мирного);
4. Залучення учнів до шефської роботи ( проведення екскурсій для
молодших школярів, літературних свят);
- Проведення елементів тренінгу соціальної активності ( «Чи знаю я
свої права?», « Здоровий спосіб життя»);
- Формування засобами предмета патріотичних почуттів, поваги до
історії, традицій народу, рідної мови та державних символів.
Полікультурна компетентність:
( розширення кругозору, підвищення культурного рівня учнів,
розуміння індивідуальності людини на основі відмінностей за
національними, культурними, релігійними ознаками)
- Проведення екскурсій до краєзнавчого музею, літературного музею;
- Виховання толерантного ставлення учнів до різних соціально культурних
груп населення;
- Демонстрація значущості загальнолюдських цінностей;
- Прослуховування музичних творів;
- Робота з репродукціями картин відомих світових митців та художників України;
- Дослідження культурних та історичних пам’яток ( вишивок, пам’ятників,
архітектурних споруд)
- Інформаційні хвилинки на уроках «Події в гарячих точках країни»;
- Інтегровані уроки української філології і світової культури, історії, музики тощо;
- Проведення зустрічей з цікавими людьми ( письменниками, художниками, діячами культури);
- Відвідування театральних постанов з подальшим обговоренням змісту і
характеристикою образів;
- Використання нетрадиційних форм проведення уроків ( літературний са-
лон, літературна вітальня, ерудит – коктейль, інтелект – шоу).
Комунікативна компетентність:
( розвиток вмінь вільно спілкуватися рідною мовою, формувати і
доводити власну позицію, адекватно ставитися до критики,
адаптуватися в будь-якому мовному середовищі)
- Усне спілкування на уроках «учитель-учень», «учень-учень»;
- Нестандартні уроки, які передбачають максимальне спілкування
учнів ( урок-диспут, урок – дослідження, урок – КВК, мовознавчий
турнір тощо);
- Створення на уроці нестандартних проблемних ситуацій, близьких
до життєвих;
- Залучення учнів до роботи в малих ініціативних групах ( створення
літературної газети, фото альманаху, листування з письменником);
- Хвилинки мовного етикету на уроках ( робота з формами вітання,
прощання, вибачення, побажання, подяка, запрошення, згода, відмова);
- Аналіз робіт з розвитку зв’язного мовлення ( критичне ставлення до
власної роботи та висловлювань однолітків);
- Захист рефератів, дослідницьких проектів;
- Використання методу рефлексії для мотивації роботи учнів чи підведення підсумків ( « Урок мене навчив…», «Я узагальнив матеріал
про…», «Я навчився…», «Я закріпив вміння…», «Я збагатив словниковий запас словами…»);
- Складання і розігрування діалогів на різну тематику, виправлення помилок у своєму і чужому мовленні;
- Підготовка дидактичних матеріалів до уроків розвитку зв’язного мовлення , репродукцій, карток;
- Залучення дітей до створення власного словника труднощів української
мови;
12.Стимулювання учнів до листування з учителем, з учнями, з близькими.
Інформаційна компетентність:
( вміння добувати, опрацьовувати і використовувати інформацію з
різних джерел, користуватися новими інформаційними технологіями)
- Проведення інформаційних диктантів, хвилинок, використання
статей газет, журналів на уроці ;
- Вироблення вмінь складати схеми, таблиці та читати їх;
- Робота з інформаційними носіями ( комп’ютером, мережею Інтернет);
- Робота з додатковою літературою, зі словниками, енциклопедіями;
- Формування критичного ставлення до повідомлень засобів масової
інформації;
- Участь в екскурсіях до літературних та краєзнавчих музеїв;
- Опитування старшого покоління з питань культурних традицій чи історичних спогадів минулого.
Компетентність самоосвіти і саморозвитку:
( готовність та потреба самостійно здобувати знання і вміння протягом
усього життя, постійно самовдосконалюватися, бачити перспективи
своєї діяльності)
- Визначення учнем проблеми, над якою він буде працювати на уроці;
- Самостійний відбір та опрацювання літератури;
- Створення учнем термінологічного словника ( з теорії літератури чи
мовознавчого словника);
- Складання учнями на уроці тез, виписок, опорних конспектів;
- Участь у дослідницьких проектах;
- Написання рефератів, розробка учнями вікторин, тестів, сценаріїв;
- Участь у ділових іграх ( « Відомий письменник і кореспондент», «Робо-
тодавець і майбутній працівник» тощо);
- Використання учнів у ролі консультантів для учнів зі слабким рівнем
навчання;
- Ведення учнями читацьких щоденників;
- Робота обдарованих учнів з додатковою літературою, слабких учнів з
додатковими навчальними посібниками.
Компетентність продуктивної творчої діяльності:
( реалізація творчого потенціалу учнів, активізація творчих здібностей, вміння знаходити нестандартні рішення)
- Написання творів і творчих робіт ( літературних досліджень, інтерв’ю,
нарисів, есе тощо);
- Нестандартні творчі завдання на уроці ( придумати, скласти, відреда-
гувати);
- Участь у творчих проектах;
- Проведення літературних свят, тижнів української філології;
- Участь в олімпіадах, конкурсах творчих робіт;
- Складання учнями кросвордів, вікторин, ребусів;
- Виготовлення наочності ( ілюстрацій до творів, декорацій до інсценізувань).
ПРАВИЛА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ:
- Головним не є предмет, якого ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте;
- Виховуйте активного учня, який завтра стане активним членом суспільства;
- Навчайте учнів самостійно здобувати знання;
- Ставте учнів у складні проблемні ситуації, де треба аргументувати розбіжності думок, захистити власну позицію;
- Вчіть учнів мислити причинно і ставити запитання «чому?», прагнути
встановити причинно – наслідкові зв’язки;
- Пам’ятайте, що знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує знання
на практиці;
- Відходьте від механічного переказування та дослівного відтворення і
більше застосовуйте методів, де учні мислять самостійно і критично;
- частіше показуйте учням перспективи їх навчання і здобутих знань і
вмінь;
- застосовуйте схеми, модулі, структури, які набагато легше запам’ято-
вуються учнями;
- постійно поповнюйте власні знання з предмету, цікавтеся науковими
досягненнями, освоюйте інформаційні технології;
- заохочуйте учнів до пошукової і дослідницької роботи, обробки першо-
джерел і довідкових матеріалів;
- навчайте так, щоб учні розуміли життєву необхідність здобутих знань і
умінь і вміли реалізувати в майбутньому свої життєві плани.
|