Мій сайт

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [3]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Шляхи формування компетенцій учнів на уроках української філології

Головний екзаменатор наших учнів – це життя. Наскільки вони будуть адаптованими до соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати й контролювати власну діяльність, залежить насамперед від школи. Метою навчально – виховного процесу на сучасному етапі є  формування таких рис особистості, як прагнення до духовної і фізичної досконалості, здатність до творчості, свідомого вибору, самоорганізації, цілеспрямованості, вміння спілкуватися з різними людьми у різних життєвих ситуаціях. Продуктом школи є людина, особистість, тож наше завдання складається у тому, щоб створити умови для розвитку і самореалізації учнів, задоволення його запитів і потреб, засвоєння знань і умінь, розвиток потреби постійно поповнювати знання протягом життя, виховання для життя в цивілізованому суспільстві.

Компетентність – це оволодіння знаннями і досвідом настільки, щоб уміти розмірковувати про що – небудь, висловлювати свою думку і діяти. Кожен навчальний предмет має безмежний потенціал для розвитку основних компетентностей учнів. Які ж шляхи формування основних компетенцій учнів на уроках української філології?

 

Соціальна компетентність

 

( виховання активної у суспільстві особистості, що вміє

 приймати рішення, робити свідомий вибір, брати

відповідальність, спрацювати у команді, адаптуватися до

змін у суспільстві):

  1. Стимулювання діалогічного спілкування з різних соціальних тем

( «У бібліотеці», «На співбесіді з роботодавцем», «У транспорті»тощо);

  1. Написання творів типу «Якби я був директором школи…»,

     « Як я міг би змінити країну на краще…»;

  1. Інсценізація  уривків з соціальних драматичних творів ( «Хазяїн»

І.Карпенко – Карого, «Хіба ревуть воли..?П.Мирного);

             4. Залучення учнів до шефської роботи ( проведення екскурсій для

                 молодших школярів, літературних свят);

  1. Проведення елементів тренінгу соціальної активності ( «Чи знаю я

свої права?», « Здоровий спосіб життя»);

  1. Формування засобами предмета патріотичних почуттів, поваги до

історії, традицій народу, рідної мови та державних символів.

 

            Полікультурна компетентність:

     

           ( розширення кругозору, підвищення культурного рівня учнів,

           розуміння індивідуальності людини на основі відмінностей за

           національними, культурними, релігійними ознаками)

 

  1.  Проведення екскурсій до краєзнавчого музею, літературного музею;
  2.  Виховання толерантного ставлення учнів до різних соціально культурних

груп населення;

  1. Демонстрація значущості загальнолюдських цінностей;
  2. Прослуховування музичних творів;
  3. Робота з репродукціями картин відомих світових митців та художників України;
  4. Дослідження культурних та історичних пам’яток ( вишивок, пам’ятників,

архітектурних споруд)

  1. Інформаційні хвилинки на уроках «Події в гарячих точках країни»;
  2. Інтегровані уроки української філології і світової культури, історії, музики тощо;
  3. Проведення зустрічей з цікавими людьми ( письменниками, художниками, діячами культури);
  4. Відвідування театральних постанов з подальшим обговоренням змісту і

характеристикою образів;

  1. Використання нетрадиційних форм проведення уроків ( літературний са-

лон, літературна вітальня, ерудит – коктейль, інтелект – шоу).

 

Комунікативна компетентність:

 

( розвиток вмінь вільно спілкуватися рідною мовою, формувати і

доводити власну позицію, адекватно ставитися до критики,

адаптуватися в будь-якому мовному середовищі)

 

  1. Усне спілкування на уроках «учитель-учень», «учень-учень»;
  2. Нестандартні уроки, які передбачають максимальне спілкування

учнів ( урок-диспут, урок – дослідження, урок – КВК, мовознавчий

турнір тощо);

  1. Створення на уроці нестандартних проблемних ситуацій, близьких

до життєвих;

  1. Залучення учнів до роботи в малих ініціативних групах ( створення

літературної газети, фото альманаху, листування з письменником);

  1. Хвилинки мовного етикету на уроках ( робота з формами вітання,

прощання, вибачення, побажання, подяка, запрошення, згода, відмова);

  1. Аналіз робіт з розвитку зв’язного мовлення ( критичне ставлення до

власної роботи та висловлювань однолітків);

  1. Захист рефератів, дослідницьких проектів;
  2. Використання методу рефлексії для мотивації роботи учнів чи підведення підсумків ( « Урок мене навчив…»,  «Я узагальнив матеріал

про…», «Я навчився…», «Я закріпив вміння…», «Я збагатив словниковий запас словами…»);

  1. Складання і розігрування діалогів на різну тематику, виправлення помилок у своєму і чужому мовленні;
  2.  Підготовка дидактичних матеріалів до уроків розвитку зв’язного мовлення , репродукцій, карток;
  3. Залучення дітей до створення власного словника труднощів української

мови;

     12.Стимулювання учнів до листування з учителем, з учнями, з близькими.

 

     Інформаційна  компетентність:

 

    ( вміння добувати, опрацьовувати і використовувати інформацію з

    різних джерел, користуватися новими  інформаційними технологіями)

 

  1. Проведення інформаційних диктантів, хвилинок, використання

статей газет, журналів на уроці ;

  1. Вироблення вмінь складати схеми, таблиці та читати їх;
  2. Робота з інформаційними носіями ( комп’ютером, мережею Інтернет);
  3. Робота з додатковою літературою, зі словниками, енциклопедіями;
  4. Формування критичного ставлення до повідомлень засобів масової

інформації;

  1. Участь в екскурсіях до літературних та краєзнавчих музеїв;
  2. Опитування старшого покоління з питань культурних традицій чи історичних спогадів минулого.

 

 

Компетентність самоосвіти і саморозвитку:

 

( готовність та потреба самостійно здобувати знання і вміння протягом

усього життя, постійно самовдосконалюватися, бачити перспективи

своєї діяльності)

 

  1. Визначення учнем проблеми, над якою він буде працювати на уроці;
  2. Самостійний відбір та опрацювання літератури;
  3. Створення учнем термінологічного словника ( з теорії літератури чи

мовознавчого словника);

  1. Складання учнями на уроці тез, виписок, опорних конспектів;
  2. Участь у дослідницьких проектах;
  3. Написання рефератів, розробка учнями вікторин, тестів, сценаріїв;
  4. Участь у ділових іграх ( « Відомий письменник і кореспондент», «Робо-

тодавець і майбутній працівник» тощо);

  1. Використання учнів у ролі консультантів для учнів зі слабким рівнем

навчання;

  1. Ведення учнями читацьких щоденників;
  2.  Робота обдарованих учнів з додатковою літературою, слабких учнів з

додатковими навчальними посібниками.

 

 

 

 

Компетентність продуктивної творчої діяльності:

 

( реалізація творчого потенціалу учнів, активізація творчих здібностей, вміння знаходити нестандартні рішення)

 

  1. Написання творів і творчих робіт ( літературних досліджень, інтерв’ю,

нарисів, есе тощо);

  1. Нестандартні творчі завдання на уроці ( придумати, скласти, відреда-

гувати);

  1. Участь у творчих проектах;
  2. Проведення літературних свят, тижнів української філології;
  3. Участь в олімпіадах, конкурсах творчих робіт;
  4. Складання учнями кросвордів, вікторин, ребусів;
  5. Виготовлення наочності ( ілюстрацій до творів, декорацій до інсценізувань).

 

ПРАВИЛА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ:

  • Головним не є предмет, якого ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте;
  • Виховуйте активного учня, який завтра стане активним членом суспільства;
  • Навчайте учнів самостійно здобувати знання;
  • Ставте учнів у складні проблемні ситуації, де треба аргументувати розбіжності думок, захистити власну позицію;
  • Вчіть учнів мислити причинно і ставити запитання «чому?», прагнути

встановити причинно – наслідкові зв’язки;

  • Пам’ятайте, що знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує знання

на практиці;

  • Відходьте від механічного переказування та дослівного відтворення і

більше застосовуйте методів, де учні мислять самостійно і критично;

  • частіше показуйте учням перспективи їх навчання і здобутих знань і

вмінь;

  • застосовуйте схеми, модулі, структури, які набагато легше запам’ято-

вуються учнями;

  • постійно поповнюйте власні знання з предмету, цікавтеся науковими

досягненнями,  освоюйте інформаційні технології;

  • заохочуйте учнів до пошукової і дослідницької роботи, обробки першо-

джерел і довідкових матеріалів;

  • навчайте так, щоб учні розуміли життєву необхідність здобутих знань і

умінь і вміли реалізувати в майбутньому свої життєві плани.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Helen (31.01.2015)
Переглядів: 326 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2025
    Конструктор сайтів - uCoz